PORADNA
Hromadné pády ve smíšeném pelotonu (24.3.2005)
V tomto článku vás seznámíme
s opomíjenou problematikou hromadných pádů v pelotonu, kde se
pohybují společně příslušníci obou pohlaví. Autor se nesnaží
přijít se senzačním odhalením, ale chce upozornit na problém,
který v souvislosti s přicházejícím jarem opět vystupuje do popředí.
Problematiku nejlépe osvětlí stručná kasuistika:
Soud v italském městě Piciatu řeší
neobvyklou žalobu. Jistá cyklistka tvrdí, že se při hromadném pádu v
závodě Okolo Piciata dostala do kontaktu se soupeřem tak nešťastně,
že v souvislosti s tím přišla do jiného stavu. Nyní žádá na soupeři
placení výživného. Dotyčný se samozřejmě brání. Tvrdí, že sice cítil,
že mu penis kamsi vniká, ale je přesvědčen, že to byla řidítka
oddílového kolegy, který nevozí záslepky. Soud nyní čeká složité
posuzování inkriminovaných okamžiků. Problém bude nejen v tom, že
přítomní cyklisté – svědci měli v době dopadu na vozovku pramálo
času sledovat, komu kam vniká penis, ale také v tom, že bude-li
otcovství prokázáno, bude zde existovat pochybnost o možnosti
zabránit zmíněné kopulaci. Dráha těžiště penisu byla totiž dána
fyzikálními podmínkami, za kterých penis opouštěl sedlo. Tyto
podmínky vnikly na počátku hromadného pádu zcela náhodně a dotyčný
je nemohl nijak ovlivnit.
Z výše uvedeného vyplývají dvě
důrazná doporučení pořadatelům závodů: neslučovat mužské a ženské
kategorie na startu a důrazně kontrolovat zaslepení konců řidítek.
Zaručená dieta! Aneb pročistěte tělo po Vánocích. (4.2.2005)
Vánoční svátky se z hlediska
racionální výživy stávají již tradičně pohromou pro naše tělesné
schránky. Lednové dny jsou pak požehnáním pro peněženky různých
pochybných dietetiků, kteří svými "zaručenými" dietami slibují
pročištění Vašeho těla jakož i značné úbytky na váze. To, že
jsou většinou slibované výsledky nereálné a metody zdraví nebezpečné,
nemusím doufám zdůrazňovat. Tým našich fyziologů pro vás vyvinul
šetrnou a funkční dietu na zcela odlišných principech. Ano, již za
okamžik budete zasvěceni!
Zamysleli jste se již někdy nad
rozdílem barvy přijímané potravy a vylučovaných zbytků? Naši
fyziologové zjistili, že právě obarvování potravy na hnědo a
odbarvování nápojů lidské tělo nejvíce zatěžuje. Pokud například
požijeme vanilkovou zmrzlinu, musí ji tělo vstřebat a složitými
procesy zabarvit do hněda. Právě tento proces je příčinou
tloustnutí a vstřebávání škodlivin. Pokud však požijeme zmrzlinu
čokoládovou, projde potrava traktem nezměněna a organismus téměř
nezatíží - pouze se z ní využijeme něco cukrů.
Návod je tedy jednoduchý. Ve
dnech, kdy se cítíte "naprosto v pohodě", zaznamenejte na toaletě
přesný odstín svých výměšků na kartičky, které budete nosit neustále
při sobě, například v peněžence. Při nákupech se pak nestyďte porovnat
barvu potraviny s vaší kartičkou (resp. stolicí a močí). I v restauracích
se vždy před objednávkou zeptejte jestli barva pokrmu odpovídá té na
vaší kartičce. Upozorňujeme, že některé potraviny mohou tepelnou úpravou
odstín změnit. Vždy však bude platit, že Vám více prospěje hovězí než
kuřecí maso a raděj se napijte piva než coly.
Kouření na kole (16.12.2004)
Pokud patříte k cyklistům, kteří
nešidí objemový trénink a zároveň jsou silnými kuřáky, určitě jste se
již setkali s problematikou kouření za jízdy. Kouření za jízdy s sebou
nese spoustu výhod. Jednou z nich je fakt, že je při výkonu zvýšena
většina hodnot metabolismu. To se projevuje zvýšenou funkcí
kardio-respiračního aparátu. Tím se samozřejmě zlepšuje dostupnost
účinných látek (nikotinu nebo THC) v tkáních.
Další výhodou je, že cyklista
vdechuje pouze čerstvý dým a dále se již nepohybuje v zakouřeném
prostoru. Navíc existují studie (Džojnt, J., Žváro, M., Zapík,
L. Hulením ke zdraví. Praha : Karolinum, 2003, s. 150-173. ISBN
80-7184-40-035), které tvrdí, že pokud krev dostatečně nasytíme
zplodinami z cigaret, podstatně se sníží možnost červených krvinek
vázat na sebe nežádoucí látky, například z běžného silničního provozu.
Jediné nevýhody se shromažďují kolem
zvýšeného proudění vzduchu v kuřákově okolí. První nevýhodou je ztížené
zapalování cigarety. Zapalovací akt jde většinou nacvičit za zpomalené
jízdy, nebo jej provést v kamarádově „háku“. Horší je to se zrychleným
hořením cigarety. Při rychlosti 30km/h se doba hoření zkracuje až o
sedmdesát procent, což je z ekonomického hlediska neúnosné.
V redakci jsme proto
vyvinuli novou pomůcku - speciální větrolam, s jehož pomocí
jsme dosáhli vynikajících výsledků. S touto pomůckou se doba
hoření sníží pouze o deset až patnáct procent. Náš objev má
sloužit blahu široké cyklistické veřejnosti, a proto není
chráněn žádným patentem. Podle přiložené fotografie si jej
může zhotovit každý.
Zazimování kola (8.11.2003)
Slunečné a ještě trochu teplé dny
babího léta jsou za námi, a tak nastal čas k uložení sezónního bicyklu k
půlročnímu odpočinku. My jsme k vám opět přispěchali s hrstkou rad, které
mohou nezkušeným zachránit cyklistický život.
Pokud jste kolo v sezóně sedlali
pravidelně, teď na podzim k němu již jen těžko skrýváte nenávist.
Začátečnická chyba, za kterou by se dalo označit podzimní rozebírání
oře, se tedy jeví jako logický důsledek měsíce potlačovaných
destruktivních emocí. Někteří odborníci doporučují nechat jim volný
průběh, avšak zkušenost praktika zní: nerozebírat! K opětnému sestavení
vás totiž donutí až květnové slunko a během zimy se vám většina kola
poztrácí. Brzdové botky sežere dítě, ložiska se zakutálí, něco záměrně
vyhodí žena, recordovou kazetu dcera prodá kamarádovi pankáči na krk a
z duší nadělá tchýně gumičky.
Existují také argumenty proti
částečné rozebírce. Nikdy nerozebíráme a nemažeme šlapací střed ani
spojení osa-kliky. Podle našich měření je "srostlá" soustava o 10 -
15 procent pevnější v krutu. Zásadně nehýbeme sedlovkou, protože by
nesrostla s rámem a nemohli bychom zjara odlehčit o těžký železný šroub,
jímž je stažena. V zásadě nelze doporučit, ani měření řetězu, poněvadž to
skrývá implicitní riziko nutnosti koupě nového. Nikdy nepovolujeme brzdy -
pružiny to nějak vydrží. Jistě lépe než my, když je zjara zapomeneme
dotáhnout.
Jestli vás ani předchozí řádky
neodradily od veškerých údržbářských aktivit, mějte na paměti, že
neodborným zásahem můžeme napáchat více škody než užitku.
Zazimování cyklisty (8.11.2003)
Jak jsme již napsali v předchozím
článku, na podzim každý správný cyklista kolo "strašně nesnáší". Po
zvážení všech objektivních skutečností (zima, absence závodů atd.) je
řešení nasnadě - odložíme kolo do prvních skutečně jarních dní.
Vyvstává tedy otázka náhradního
vyžití. Bohužel jsou cyklisté na většinu sportů slušně řečeno "velice
nešikovní". Tato nešikovnost je zákonitá (viz. výsledky srovnávacích
svalových biopsií) a nemá cenu s ní bojovat. Existují již jen dvě další
varianty zábavy, zábavy vpravdě cyklistické. Někteří závodníci zimu
přečkávají po různých hospodách. Druhá část se zabývá výhradně
souložením. Pro první lze doporučit desetistupňové pivo, pro druhou
skupinu polohy, kde nejsou zatěžovány dolní končetiny, aby svalstvo
náležitě zregenerovalo.
Samozřejmě se najdou i odborníci,
kteří si myslí, že je to blbost a jelikož ve slušné diskusi je třeba
nechat místo i druhé straně, koukněte se třeba na MUDr. O. Vojtěchovského
a jeho poradnu.
Naučte se plně využívat potenciál svého sporttesteru! (19.10.2003)
Sporttestery se stávají nedílnou
součástí života stále většího procenta populace. Můžou za to nejen stále
nižší ceny, ale také nepřeberné množství možností využití. My vám
přinášíme radu, jak využít sporttesteru k rekonstrukci náročného
večera. Použitý sporttester musí komunikovat s počítačem a měl by
být vodotěsný a otřesuvzdorný (např. Polar, Ciclosport). Softwarové
požadavky plně splňují Windows 98.
Nyní se dostáváme k samotné analýze
záznamu zapůjčeného laskavým nejmenovaným alkoholikem.
Záznam začíná někde okolo 150
tepů za minutu. Toto zvýšení mají za následek tři schody před hospodou.
Dále nastává výrazné uklidnění, když dotyčný nalezl volné místo u
oblíbeného stolu. Pak můžeme pozorovat čtrnáct podobných výchylek
jen těsně pod hranici 200 tepů/min. Tyto jsou vždy způsobeny paní
vrchní, která se objevuje s novým pivem. Výjimku tvoří pouze
lokální maxima číslo 7 a 10, které jsou strmější a kratší a poukazují
tak jednoznačně na panáka rumu. Po čtrnácté objednávce je na grafu
patrné vystoupení striptérky. Z fyziologického hlediska je zajímavé,
že ještě po čtrnáctém pivu vyvolalo takovou odezvu organismu. Po tomto
představení následují ještě dvě již poměrně apaticky přijímaná piva a
prudký pokles TF v okamžiku placení. Poslední výchylka pouze dokazuje,
jak těžko zdolatelnou překážkou může být pro cyklistu při odchodu z
hospody přetlačení samočinného zavíracího zařízení dveří typu BRAMO.
Nakonec jsme poprosili o shrnutí
známého cyklistického lékaře O. Vojtěchovského: "Výkon čtrnáct piv a
dva rumy dává na srozuměnou, že máme co do činění s výborně trénovaným
jedincem s vynikajícími vrozenými předpoklady. Pravidelnost výchylek
navíc ukazuje, že nám ještě nepředvedl své maximum, že se šetřil. Řekl
bych že se při dodržování stávajícího pitného režimu může ještě o mnoho
zlepšit."
Stále na příjmu (Peloton 3/03) (11.3.2003)
Cyklistu netvoří jen skvělá fyzická
kondice, ale také závodnické myšlení. Jenomže možnosti současné
komunikační techniky toto myšlení otupují. Právě před novou sezónu
nastala doba k zamyšlení nad problematikou otevřených okének a megafonů...
Používání megafonu je ožehavé téma
především v případě mládežnických kategorií, kde tvoří samostatnou
problematiku. U začínajících cyklistů je třeba vytvořit závodnické
myšlení, ale také motivovat. Nejdále v řešení tohoto problému došel
nejmenovaný známý trenér pražské mládeže. "Megafon používám často a
rád, ale pouze tak, abych nechal závodníkovi prostor pro samostatné
rozhodnutí," říká. Na mladší a starší žáky doporučuje řvát pouze: debile,
idiote a hovado. U kadetů, kde jsou již taktické schopnosti částečně
rozvinuty, si může dovolit i výrazy, které závodníkům částečně napovídají.
Řve na ně s oblibou: "Jdi do prdele!" U juniorů a třiadvacítek jde již o
hodně, proto většinou přebírá zodpovědnost do vlastních rukou. "Nemohu si
dovolit zklamat sponzory - musíme být vidět. Závodníkům tedy vždy podrobně
radím slovy: Buďto něco jeď, anebo se na to kolo vyser!"
Nebojte se těhotenství (6.2.2002)
Únorový Peloton definitivně sebral všem
cyklistům jistotu, kterou dosud nacházeli v podobě přesvědčení, že děti
nosí čáp. Mechanismem vzniku dítěte se zde podrobněji zabývat nebudeme,
neboť jej čtenáři v podobě názorných vyobrazení snadno naleznou kdekoli
na internetu. V tomto článku bychom chtěli poskytnout hlubší vhled do
problematiky ježdění nadcházejících maminek a tatínků.
Těhotenství cyklistů-mužů je velmi
řídké. Těhotní muži se navíc obávají předsudků veřejnosti, a tak svůj
stav skrývají. K porodům (pokud muž nezvolí za řešení potrat) pak
dochází tajně, nejčastěji doma v dílně či garáži. Užívá-li těhotný
muž jízdní kolo, měla by pro něj platit stejná omezení jako pro
ženu. Na některá z nich jsme se zeptali MUDr. O. Vlka a podplukovníka
M.Hyeny z Policie České republiky.
MUDr. Vlk především zdůrazňuje
nutnost vysadit některá běžně užívaná steroidní anabolika. "Zkus
pak tahat ven ty Arnoldy, vole," říká nikoli s nadsázkou. Rovněž
k cestě do porodnice na kole má výhrady. Žena i plod jsou podle něj
významně ohroženy dehydratací po ztrátě plodové vody. K obdobě porodů
ve vodě - porodům na kole se zatím nechce vyjadřovat. "Ze zahraničních
zkušeností lze odhadovat, že je výhodnější rodit za jízdy ze
sedla,"dodává pouze.
Jinak se na problematiku dívá
M.Hyena od policie:"Z hlediska bezpečnosti, musím upozornit, že podle
novely zákona o silničním provozu, je plod starší čtyř měsíců nucen
užívat za jízdy na pozemních komunikacích přilbu." Uznává však, že
policie zatím nemá pro kontrolu dodržování zákona prostředky. Rovněž
sankcionování nenarozeného dítěte za způsobenou nehodu (například náhlou
změnou polohy a tak i těžiště) je z právního hlediska obtížné a záleží
na způsobu výkladu. Většina právních expertů se však shoduje, že by
těhotná žena měla za snížené viditelnosti svítit.
Co hrozí našim srdcím v sedle (Velo 12/02) (8.12.2002)
Každá aktivita je spojena se
zvýšenou zátěží srdečního svalu. Rizika jistě nejsou stejná u mladého
sportovce a u toho, kdo již dosáhl staršího věku.
Pojďme se nejprve věnovat mladým a
zdánlivě zdravým jedincům. Možná si kladete otázku, co by
takovému mladému srdci mohlo vůbec uškodit. Většina z nás si
ale určitě vybaví alespoň jednoho známého sportovce, který se na
dráze bezhlavě zamiloval. Pravděpodobnost takové náhlé srdeční
příhody je vysoká a muži jsou ohroženi pětkrát více než ženy!
Příčin milostného vzplanutí je mnoho, ale nejčastěji k němu
dochází z plného zdraví.Pokusy zahraničních výzkumníků bohužel
nedokázaly vyčlenit nejohroženější skupiny.
U různých starců se častěji
setkáváme s variantou, že nechají své srdce v nějakém zapadlém
koutě přírody. Tento patologický stav lze považovat za stejně
závažný, jako když je někomu srdce zlomeno jinou osobou. Zlomení
srdce v hrudi je však horší o to, že je-li lom veden levou komorou,
dochází zpravidla k vytečení jejího obsahu do břicha a postižený může
ztloustnout a ztratit vrchařské schopnosti. Avšak s cyklistikou
zpravidla končí i jedinci, jejichž láska je opětována a srdce si
zdánlivě zachovává své funkce. V těchto případech jsou sportovci
nuceni trávit více času v prapodivných polohách doma v posteli a
kvalita tréninku rovněž trpí.
MYJEME A MAŽEME! (8.9.2002)
Ano a je to zase tady! Léto se
nachýlilo ke svému konci a z oblohy se co nevidět snese první podzimní
deštík. Jistě dobře víte, že i čistá dešťová voda dokáže ve spojení s
pevnými nečistotami vytvořit tzv. bordel, který pak ulpívá. Ano ulpívá
na součástech Vašeho miláčka a nejen to, kolikrát znečistí i Váš oděv.
Přinášíme Vám proto rady profesionálních mechaniků, pro něž je odstraňování
bordelu denním chlebem (viz.
Peloton 9/02, str.32-33).
Martin hovořil v Pelotonu o údržbě
bicyklu již asi před rokem. Jeho patent použití tlakové pumpy, jako
přenosného zdroje vody na závodech či mimo civilizaci se již tehdy
setkal se značným ohlasem. "Stává se mi, že na závodech v zahraničí
na moji pumpu někteří zírají,"přiznává Martin. "Přitom nápad omývat
kolo pomočením se přímo nabízí," dodává skromně. Jen je z
pochopitelných důvodů dobré nemířit na náboje a ostatní části,
do nichž by moč mohla vniknout a vyplavit mazací tuk. Mechanik
profitýmu PSK Remerx je neformálnější. Přiznává, že požitím
většího množství piva před čištěním se mytí urychlí. Také
doporučuje holinky: "Mezi mechanickými vozy různých stájí
bývá po závodě pořádně mokro". "Pokud je při mytí čas a kolem stojí
hobíci s koly a na něco se mě vyptávají, klidně jim to taky
pochčiju - občas mi to vyloženě dělá radost,"usmívá se.
Oba mechanici se shodují, že na
silně znečištěná místa a řetěz s pastorky je nejlepší Cylostar. "Piji tak
litr litr a půl asi dvě hodiny před výkonem,"říká Martin. Moč prý pak má
daleko lepší odmašťovací účinky.
Pokud jde o mazání, zde se názory
rozchází. Zatímco první z mechaniků doporučuje rostlinný olej Vegetol,
druhý otevřeně přiznává: "Já na to seru".
PREVENCE A LÉČBA ONEMOCNENÍ
Konečně se počasí umoudřilo a přineslo nám
vyšší teploty bez větších nočních výkyvů. Tohoto stavu lze využít nejen pro
kvalitní intenzivní trénink, ale také k preventivní péči o své zdraví. V
současných klimatických podmínkách může každý cyklista vypěstovat a
preventivně užívat vysoké dávky rozličných antibiotik. Ve světě se
plošné preventivní užívání antibiotik neuchytilo, protože někteří
lékaři údajně poukazovali na tvořící se rezistenci mikrobů. Redakce
stránek je přesvědčena, že proti preventivnímu užívání hovořily jen
finanční důvody a užívání antibiotik proto důrazně doporučuje!
Pokud chcete být odolní proti všem chorobám,
je nejsnazší vypěstovat si v bidonu organismy produkující některý ze
širokospektrých penicilinů. Ty v bidonech nejlépe porostou z obyčejného
2-3 dny starého multivitamínového džusu při teplotě 20-23 stupňů. Z takto
připravené lahve pijeme v šestihodinových intervalech, láhev do sebe můžeme
vpravit i injekčně. Nežádoucí účinky se mohou projevit v podobě průjmů nebo
alergií.
Jestliže má rada přišla pozdě a vy jste již
onemocněli, naleznete v následujících řádcích několik typů pro léčbu nejtypičtějších
cyklistických chorob.
Pokud trpíte syfilidou či intoxikací
muchomůrkou zelenou, užívejte každé čtyři hodiny nitrožilně benzilpenicilin
připravený z iontového nápoje Isostar působením teploty 25 stupňů po dobu čtyř dnů.
Pokud v bidonu zapomenete nápoj Penco Mineral
Drink urodí se vám tetracyklin, který je sice vynikající na akné a vaginální
infekce, ale nepůsobí na stafylokoky.
Linkosamidy působící na sepse i stomatologické
infekce nejjednodušeji získáte z týden zrajícího Enervitu.
Na závěr bych chtěl upozornit, že uvedená
doporučení jsou spíše orientační. O ideálním způsobu léčby se pro jistotu poraďte
se svým
lékařem či lékárníkem.
JARO JE TU - Pořiďte svému kolu nový kabát
Našim redaktorům se velmi zalíbil nápad
kolegů z KPO postupně zasvěcovat širokou veřejnost do tajů cyklistického
hardwaru. Proto Vám přinášíme zevrubný návod, kterak svému oři co nejsnáze
a nejlevněji pořídit nový lak. Pro maximální názornost jsme rovněž převzali
metodu fotoseriálu…
- Od rámu oddělíme části s jejichž barvou jsme spokojeni
- Opálením či pískováním odstraníme starý lak
- Zakoupíme čtvrtlitrovou plechovku barvy
- Pomocí štětinatého předmětu nanášíme jednotlivé vrstvy
- Provedeme drobné opravy zubním kartáčkem s flexibilní hlavou
- Lak pečlivě vypálíme, abychom dosáhli optimální tvrdosti
- Instalujeme samolepky a rám je připraven k použití
ZPRÁVA O SOUSTŘEDĚNÍ KONANÉM VE DNECH 7.2. - 17.2.2002
Na začátek února jsme se rozhodli (rozuměj
Kadlik a Zbyněk) zařadit naše první cyklistické soustředění. A protože se vydařilo
přesně podle plánů, přinášíme jeho podrobný popis, abychom Vám umožnili nahlédnout
do revolučně pojatého systému naší přípravy...

Galerie
Soustředění lze rozdělit na dvě části: na první,
která probíhala 7. až 11.2. v Beskydech, a na druhou konanou 12. až 17.2. na
Vysočině. Tyto bloky se z tréninkového hlediska velmi výrazně lišily - zatímco
v prvním pršelo a byla zima, v druhém byla pouze zima.
Beskydy jsme zvolili, protože se prý ve
Frýdlantě nad Ostravicí zjevuje velmi pohledná silničářka na červeném "erbéčku"
a na Vysočinu jsme přejeli, protože se nám nezjevila. Ve vzorné vývěsce místního
klubu jsme nicméně zjistili, že se patrně jedná o příbuznou vynikajícího cyklisty
Vlastibora Konečného. Na této nástěnce byl také rozpočet klubu, v němž nás zaujalo
především 10 000 Kč na vitamíny. O neobyčejné úrovni zdejší cyklistiky dále svědčí
fotografie jednoho ze členů s největší osobností cyklistického světa Lancem
Armstrongem a vánoční blahopřání od druhé největší osobnosti Pavla Vrdy Vršeckého
(začínající slovy Vážený příteli Vlasto). Ale to jen tak mimochodem.
V přípravě se střídaly (víceméně náhodně) 2
typy modulů. Pro lepší představivost tyto dva typy denního zaměstnání rozepíšu:
MODUL I.
11:00 - budíček
11:00 - 11:30 - poslech punkové hudby, případně rockové kapely Vousatý Hat
11:30 - 12:00 - pojídání vánočky (min. 1 kus/osoba)
12:00 - 16:00 - najíždění kilometrů
16:00 - 17:00 - pojídání tlačenky a poslech punkové hudby
17:00 - 17:30 - úprava účesu
17:30 - 23:00 - kouskování v místní osvěžovně, družba s domorodci, pojídání utopenců
23:00 - 23:45 - 2. fáze tréninku - běh 5-10 km (stylem "jako laňka")
23:45 - 24:00 - studium TV programu, pojídání chleba se salámem
24:00 - 3:00 - sledování TV, případně poslech rockové kapely Vousatý Hat, pojídání chipsů, arašídů etc.
MODUL II.
09:00 - budíček
09:00 - 10:00 - pojídání vánočky, poslech punkové hudby
10:00 - 13:00 - najíždění kilometrů
13:00 - 14:00 - pojídání párků (min. 10 nožiček a 10 rohlíků / osoba)
14:00 - 15:30 - koma, poslech rockové skupiny Vousatý Hat
15:30 - 16:00 - svačina - pěnová cukrovinka JoJo a arašídy
16:00 - 17:00 - rychlostní trénink na crossovém okruhu
17:00 - 18:00 - pojídání klobásy
18:00 - 23:00 - kouskování v místní osvěžovně (submaximální intenzitou!!!)
23:00 - 04:00 - poslech kapely Vousatý Hat, osobní volno na WC
04:00 - vyčistit zuby, vyčurat a spát
résumé:
Pitný režim: průběžně - denně každý - 3 l Kofoly, 3 l Gambrinus
K doplnění všech nezbytných živin a vitamínů jedné osoby zcela postačuje:
vánočka, půlka tlačenky, 5 párků, 10 rohlíků, klobása, 0,5 kg arašídů,
2 krát balení JOJO, 1 balení popcornu a 0,5 kg utopenců.
Konzumace veškerých potravinových aditiv včetně iontových nápojů je zcela
neopodstatněná!
SPECIFICKÉ ASPEKTY ZIMNÍ PŘÍPRAVY (3)
Jedeme na jih?
V tomto období řeší mnoho cyklistů otázku,
zda by nebylo lepší zakončit zimní přípravu tréninkem na jihu. Na toto téma
dokonce vyšel článek v únorovém Pelotonu. Zde je však problematika zpracována
příliš obecně, proto ji převedeme do roviny obyčejného pražského cyklisty.
Pražský hobík teď na jaře řeší problém,
zda trénovat na rovinkách okolo Unhoště, Kralup či Brandýsa, nebo se vydat
na jih do Štěchovic. Ani přední trenéři nemají v dané problematice jednoznačný
názor. Všichni se však shodují, že je třeba při návratu na sever počítat s
nižšími teplotami a nevystavovat organismus zbytečným nárazům. V praxi to
znamená, vracet se zpět ze Štěchovic pomaleji, aby se tělo stačilo postupně
aklimatizovat. Dále třeba varovat před zbytečnou intenzitou tréninku.
Bude vám málo platné světácky se zdravit s Kubešem a dalšími profíky
uprostřed února v Davli, když ve zdraví nezvládnete přechod do plískanic
u Rudné.
SPECIFICKÉ ASPEKTY ZIMNÍ PŘÍPRAVY (2)
NÁSTRAHY INVERZE
V těchto dnech se většina republiky ocitla
pod vlivem inverzního počasí. Princip vzniku inverze zde podrobněji rozebírat
nebudu, jenom připomenu, že má za následek zvýšení teploty vyšších vrstev
atmosféry a tvorbu mlhy a smogu při zemi. Pokud tedy chceme jezdit za lepšího
počasí a dýchat čistší vzduch, nabízí se nám hned několik způsobů, jak toho
dosáhnout:
- Jízda ze sedla je asi nepřirozenějším způsobem, jak se s nepřízní počasí vyrovnat.
- Delší sedlovka se vyplácí při dlouhodobé inverzi, protože je finančně náročnější a vyžaduje negativní změnu posedu.
- Vysoké kolo lze doporučit jen do oblastí s nepřetržitou inverzí, neboť jízda na něm je dosti nepohodlná.
- Vysoké ráfky nemají podle nejnovějších výzkumů na jízdu za inverze vliv.
- Kratší představec žádoucím způsobem vzpřimuje a zvyšuje posed.
SPECIFICKÉ ASPEKTY ZIMNÍ PŘÍPRAVY (1)
Z hlediska rychlosti dělíme trénink
na dynamický a statický. Za dynamický je
považován, pohybují-li se nohy (opisují-li kružnici). O statickém tréninku mluvíme
v případě, že k takovému pohybu nedochází.
V zimním období se z důvodu nepříznivých
klimatických podmínek doporučuje trénovat
spíše statickým způsobem. Při tomto druhu tréninku je nejdůležitější objem. Jedinci,
kteří v těchto dnech nestačí dostatečně napíjet, často nejsou v jarních měsících
schopni po úvodním statickém tréninku dynamických výkonů. Názory vyjadřující
postradatelnost statické části přípravy jsou scestné a útočí na samou podstatu
rychlostní cyklistiky!
POZOR NA STREČINK
V poslední době se velmi rozmohla nová
sebepoškozující praktika! Na různých sportovních akcích můžeme spatřit závodníky,
jak na dlouhé okamžiky zaujímají zcela nepřirozené pozice, v nichž neúměrně
zatěžují některé svalové partie. Pokud je posturální sval fylogeneticky předurčen
ke zkrácení, je zcela proti přírodě ho protahovat!
Díky této imperialistické módě si však již
několik našich sportovců přivodilo lehčí svalové zranění, především různá
"natažení" svalu. Již se však objevil případ horlivce, který se ze závodů
vrátil s natrženým úponem!!!
Proč začít trénovat?
Nejenže moderní medicína připouští vliv
tréninku na výkonnost, ale ve světle objevů posledních dvou let se zdá,
že trénink výkonnost ve většině případů zvyšuje!!!
Druhy cyklistického tréninku
V praxi se uplatňuje dvojí členění
tréninku jízdy na kole. Známe trénink z kopce, po rovině a do kopce.
V našich geografických podmínkách (skutečných rovin máme poskrovnu) je toto
dělení poněkud matoucí a nesrozumitelné. Zavádíme tedy zjednodušenou terminologii:
z kopce a do kopce.
- Jízdu do kopce lze označit za naprosto nevhodnou. Sportovec
při ní zpravidla zažívá velmi nepříjemné pocity, které se mohou projevit
zvýšenou dechovou a tepovou frekvencí v extrémních případech i zvýšeným pocením.
- Jízda z kopce je mnohem vhodnější tréninkový prostředek.
Proto se budeme zabývat hlavně sjezdy.
Limitní rychlost průjezdu zatáčkou
Ve sjezdech se často setkáme s takzvanou
zákrutou (v moderním názvosloví můžeme také používat výraz "zatáčka").
Zákruta nám zpravidla neumožňuje pokračovat v přímém směru jízdy. Musíme
tedy změnit směr, aby se náš průjezd obešel bez incidentu. Při změně směru na
nás však působí takzvaná zlá síla (angl. evil power). Vysvětlení jejího vzniku
vyžaduje použít základního matematického aparátu, proto si jen uvedeme, že se
nás zlá síla snaží odstranit ze silnice a závisí přímo úměrně na druhé mocnině
rychlosti. To, zda v dané zatáčce vyhraje záleží ještě na povrchu vozovky a typu
plášťů.
Pokud se tedy chcete ve sjezdech pohybovat
bezpečně, nezbývá, než si zjistit, jakou rychlostí lze zákrutou projet.
Tuto hodnotu je nejlépe stanovit experimentálně. Odhadneme bezpečnou
rychlost a tou zatáčku projedeme. Při dalším průjezdu ji zvýšíme, řekněme o
1 km/h, při dalším o 2 atd. Zákonitě musí přijít okamžik, kdy zlá síla vyhraje.
V tom případě je vše jasné - limitní rychlost je ta z předchozího pokusu.
Skutečný cyklista však jezdí i za deště, v zimě a navíc má několik párů kol
s různým obutím ( a to ještě jde hustit na různé tlaky). Všechny tyto detaily
však mohou velmi ovlivnit výsledek boje se zlou sílou. Vezmeme-li to vše v úvahu,
měli bychom učinit nekonečně mnoho průjezdů. Takový přepych si však mohou
dovolit jen profesionálové, nám bude stačit nějakých deset měření.
Na závěr ještě připomenu, že především
v asijské části bývalého SSSR se měření poněkud liší. Borci zde při prvním
pokusu vjíždí do zákruty maximální dosažitelnou rychlostí, kterou posléze
snižují, dokud zatáčku neprojedou bez incidentu. Tento způsob je s tím
naším de facto rovnocenný, ale kvůli vstupu do Evropské unie dnes dáváme
přednost prvnímu, který je v kodifikován v tělovýchovných řádech většiny
evropských zemí.
Jsou potravinová aditiva nezbytností?
Mnoho sportovních lékařů tvrdí,
že sportovcům nestačí živiny, vitamíny a minerální látky podávané v běžné stavě.
Málem bych této propagandě také podlehl, nebýt finanční tísně, která mě
na běžnou stravu odkázala. Přestože jsem několik měsíců jedl pouze chléb a
pil vodu, dostavila se životní forma. Proto varuji: konzumace potravinových
aditiv zatěžuje organismus a články v časopisech jsou jen lobby
farmaceutických firem!!!
Existuje však jedna výjimka.
Běžný cyklista se často setká s problémem, že běžná strava (pivo, fernet, víno…)
zcela nepokryje potřebu alkoholu a způsobí tak deficit této životadárné
kapaliny v krvi. V tomto případě se samozřejmě supplementovat musí!!!
Špičkoví odborníci doporučují především denaturovaný líh, francovku a iron.
V nouzi se také uplatní některé značky kapek proti kašli a většina parfémů
(pozor, ne ty s označením "NO ALCOHOL").
Proč by si měl cyklista čistit zuby?
Nejen z řad začínajících cyklistů často
slýcháme otázku, proč si cyklisté holí nohy a zda je to skutečně nutné.
Tímto dotazem se samozřejmě budeme také zabývat, ale začneme elementárnějším
problémem, který je aktuální i v zimě. Tím je hygiena ústní dutiny.
Pro běžnou populaci platí pravidlo,
že zuby se čistí minimálně dvakrát denně stíravými pohyby, přičemž se používá
kvalitní zubní pasta, potom případně ještě dentální nit. Tímto zabráníme
zubním kazům a zápachu z úst.
Cyklistický organismus má však mnohem
trénovanější imunitní systém, proto mu zubní kazy nehrozí.
Ani zápach z úst není na škodu, trénuje-li sportovec individuelně
nebo startuje-li v časovce. Je ale obecně známo, že jízda v balíku má
svá zvláštní pravidla - voňavý a svěží dech je tím základním.
Proto je nutné, aby si cyklista čistil chrup před každou společnou
vyjížďkou. Výjimkou jsou pouze situace, kdy se mu podaří bakterie
v ústech vyhubit jinou metodou (nejčastěji se používá alkoholu,
za příznivého počasí lze nechat bakterie také vymrznout).
TRÉNINK (autor je studentem tělovýchovy na Universitě Karlově)
V poslední době nastal boom různých tréninkových
poraden. Ani naše stránky nezůstanou pozadu. Je přímo nutností vztyčit maják
v moři nebezpečných rad pochybných "odborníků", častěji však šamanů, a zamezit
tak újmám na zdraví sportující populace.
Další motivací k zavedení nové rubriky,
bylo doznání jednoho cyklisty ze spřáteleného klubu KPO, že naše stránky
navštívil. A protože se Michal se svou výkonností celou sezónu potácel v šedivém
průměru, cítíme povinnost pomoci jemu i jeho kamarádům. Vždyť i ostatní mají
právo vyhrávat!
Na tomto místě budeme tedy uvádět
nejmodernější poznatky sportovní medicíny (v praxi používané naším týmem)
Pokud by se Vám nezdál obsah poradny vyčerpávající, rádi zde odpovíme na Vaše
dotazy.
KPO:
Dotaz k bodu "4. Asi vypité (udělané) kousky": co když se
např. náš prezident Jirka Sladký probudil vedle Lucie Mašínové,
nebo Zbyněk Munzar vedle Hanky Ebertové? Nemuže zde dojít
ke konfliktu zájmů? Máme reálné obavy, aby slečny ve prospěch svého
klubu úmyslně nesnižovaly výkony borců z klubu konkurenčního.
Milé KPO.
Členové HHS, zvláště pak Lucie Mašínová, mají
natolik sebekázně,
že ač bychom to kamarádům z KPO velice přáli, je uvedená situace v
praxi nerealizovatelná! V případě jiných klubů je elementární
povinností oddílového vedoucího, aby takovýmto incidentům zabránil.
Pokud se mu to nepodaří, doporučujeme mu rezignovat na svou funkci a
případ podstoupit Sportovně-technické komisi Kousků 2002 k
individuálnímu posouzení!
Ondřej Čarňanský (CS Stodůlky):
Chci se tě zeptat, budu teď možná kupovat kolo -
Bianchi, rám Boron ocel, pevnost 1800n/mm2. Cena rámu asi 41000. Je
mi jasný, že platim asi slušný prachy za značku.
Tak mě zajímá, jestli ta pevnost k něčemu je nebo je to hovadina.
Jestli to v dnešní době neni už taková kravina koupit ocelovej rám a
co si myslíš o ocelovym rámu jako závoďáku, myslíš, že může bejt
dobrej?
Díky
Ahoj Ondřeji.
Gratulujeme Ti, že ses se svým problémem svěřil právě nám. Samozřejmě
Ti pomůžeme Tvé osobní potíže vyřešit.
Nejprve se zamysli, zda nebude lepší ty peníze vrátit tam,
kdes je sebral - třeba se na to ještě nepřišlo nebo bude tvé doznání bráno jako
polehčující okolnost. Pokud je však chceš skutečně investovat do kola a té svědomí
to unese, pak poslouchej…
Pokud se Tvé obavy týkají materiálu, jsou zcela zbytečné.
Hele, Košík jezdí železo, Lukáš Masák jezdí železo, Beny je rovněž ocelovej.
I já měl železo, než mě omrzela červená barva. A navíc, co lepšího můžeš chtít
na to tvý ježdění: pošleš to do stromu - ohnutou Fe vidli ti narovná keždej,
přejede Tě tramvaj - prasklou trubku ti převaří každej druhej, namotáš
šaltr - patku srovnáš sikama…idyla. Navíc je to pohodlný (to, že je ocel
krapet měkčí, by se v týhle ceně nemělo tak projevit) a nemůže to
bejt o moc těžší než třeba hlína.
Řikám, pokud se ti líbí a slíbíš, že nebudeš jezdit jak Pantani,
jdi do toho!!!